Disebalik pasar


Assalamualaikum.

Hai aku bo-bo-bo-bo-bosan aku bosan dengan blablablablabla lulz

Aku takde benda nak cerita. Tapi nak update blog.

Rinduuuuuuu uhu.

Aku pelik kenapa blog aku tak bersawang. Mungkin sebab labah-labah yang buat sarang dekat sini bijak, lepas dah buat sepah, kemas balik.

Lol hambarnya /lempang muka/ Maaf maaf maaf. Eheee.

Kembali kepada title entry hari ini. Ehem Pasar Malam.

Dekat Kg Delek ni, pasar malam buat hari Jumaat. Wuuuuuuuuuuuuuu bestnya pasar.

Hari ni je aku pergi dua kali. Hehehehe. Eh jangan salah faham. Aku bukan gi pasar nak pi ngorat orang ok lol.

Mula-mula aku pergi sebab temankan banglachi. Aku kan seorang manusia yang sangat suka menyibuk.

Mana boleh kena tinggal. Tapi kalau ajak gi tandas, sorry. Aku tolak ok. Malas nak berjalan lepas tu kena tunggu orang pula tu.

Lain lah kalau aku pun berhajat nak-  ok drop that.

Kali kedua pergi, aku temankan kakak aku pula. Minah itu manja lol tu pasal aku kena teman.

Ya. Aku reka cerita. Hahahahahahaha dia bawa aku suruh jadi hamba angkat barang. Mean. Heh. lol

Banyak makanan aku makan hari ni. Alhamdulillah.

Ayam goreng pedas, ice-cream, jeli kelapa, yong tau foo, jagung, kentang.

Ya Allah, sedapnya ;;______________;; gulp gulp /telan aiyak liurk/

Ok aku nak share sikit pasal pasar malam dengan hampa semua ni. Ehem


Sila tukar mood happy-sewel kepada mood serious-fokus benda ni penting ya rakan-rakan.

Rasulullah SAW bersabda: ‘”Tempat yang paling baik di sisi Allah adalah masjid dan tempat paling dimurkaiNya adalah pasar-pasar.” (Hadis Riwayat Ahmad, al-Bazzar, Abu Ya’la dan al-Hakim. Al-Hakim berkata : Isnadnya sahih)

Dekat sini bukanlah nak cakap tak boleh pergi pasar, tapi biarlah kita pergi pasar kerana keperluan.

Kalau setakat ke pasar sebab saja-saja nak jalan cuci-cuci mata, lebih baik elakkan.

Sebenarnya, pasar ni tak semestinya pasar malam, pasar lambak, pasar pagi, tapi termasuklah shopping complex, mall and so on.

Asalkan ada jual-beli, pasar lah tu.

Kenapa Allah tak suka pasar? Kenapa?

Kerana pasar adalah tempat penipuan, pembohongan, riba', sumpah palsu, mungkir janji dan ketamakan.

Lebih teruk lagi, maksiat, mungkar, pergaulan bebas dan wanita tidak menutup aurat pun ada di pasar.

Pasar adalah satu tempat untuk mecari rezeki dan kurnia Allah dan ia juga satu daerah di mana Allah menjadikan ia tempat untuk bertukar-tukar hak milik (iaitu ada yang menjual dan ada yang membeli). Tetapi apabila ahli dunia memasukinya, hati mereka terus terpaut dan lalai serta berlakunya banyak fitnah. Maka jadilah pasar itu tempat yang dibenci Allah. Jika tidak kerana perkara ini, pasar itu adalah satu rahmat  dari Allah kerana Dia telah menjadikannya satu tempat untuk manusia itu mencari rezeki untuk terus hidup dan manusia lain pula dapat mencari keperluan hidup mereka.
Sesungguhnya manusia yang lalai telah mencemarkan tempat yang asalnya adalah rahmat dan nikmat oleh Allah dengan melakukan banyak maksiat dan mungkar. Adapun mereka yang beriman dengan Allah dan hari akhirat, apabila mereka memasuki pasar, hati mereka sentiasa mengingati Allah dan terselamat dari fitnah. Rasulullah shallallahu ‘alayhi wa sallam jugamemasuki pasar, menjual dan membeli. [Lihat : Faidh al-Qadir Syarh al-Jami' al-Saghir, 1/221]
sumber: owner

Ya. This shows us, janganlah kita buang masa pergi ke pasar, mall kalau takde hajat nak membeli.

Setakat nak window shopping, baiklah hang tak payah keluar. Elakkan lah.

Dan iye. Bila berada dekat pasar pula, jaga lah adab tu. Jangan lah duk tergedik-gedik.

Wait. Aku maksudkan lelaki dan perempuan. Sama je. Tak payah gedik-gedik. 

Pergi pasar, beli lah apa yang kau nak beli, lepas tu balik. Itu lebih baik.

Kepada peniaga pula, tolonglah jujur dan amanah. Tolonglah. Ingat Allah. 

Pembeli mungkin tak tahu, tapi Allah tahu.


Dan lagi, hm. Sebelum masuk ke pasar ni, baca doa dulu. Bagi elak godaan syaitan. 


لاَ إِلَهَ إِلاَّ اللهُ وَحْدَهُ لاَ شَرِيْكَ لَهُ، لَهُ المُلْكُ وَلَهُ الْحَمْدُ يُحْيِيْ وَيُمِيْتُ وَهُوَ حَيٌّ لاَ يَمُوْتُ، بِيَدِهِ الْخَيْرُ، وَهُوَ عَلَى كُلِّ شَيْءٍ قَدِيْرٌ

Laa Ilaaha Illallaahu wahdahu Laa Syariikalahu, Lahul Mulku Walahul Hamdu, Yuhyii, Wayumiitu, Wahuwa Hayyun Laa Yamuutu, Biyadihil Khairu, Wahuwa ‘alaa Kulli Syai-in Qadiir

Ertinya: Tidak ada Tuhan (yang berhak disembah) selain Allah semata, tiada sekutu bagi-Nya. Bagi-Nya kerajaan, bagi-Nya segala pujian. Dia-lah Yang Menghidupkan dan Yang Mematikan. Dia-lah Yang Hidup, tidak akan mati. Di tangan-Nya kebaikan. Dia-lah Yang Maha Kuasa atas segala sesuatu.

Amin....................

Sekian. Wassalam.

psst; segala silap datangnya daripada saya. Sila tegur kalau saya silap. Trimas. Yang baik datang daripada Allah S.W.T.

psst part 2 lol; btw Salam Ramadhan semua. Jangan tinggal puasa ye. Nanti kena ganti. Siapa yang belum habis ganti, cepat ganti! Semoga Ramadhan tahun ini diberkati Allah.


"Salam Ramadhan to all muslims out there."


No comments :